Szkoła Podstawowa nr 1 im. Św. Królowej Jadwigi
w Lipnicy Wielkiej

Slide background

O inflacji - w wymiarze gospodarczym i historycznym.

Kategoria:
175114606 380834759654229 4335239995630896361 nW dniu 16 kwietnia w naszej Szkole odbyła się lekcja ekonomii dla uczniów kl. 7a, 7b i 8, w ramach realizowanego w SP1 projektu Narodowego Banku Polskiego pt. „Giganci finansów osobistych". Lekcję poprowadził nasz dyrektor, a zarazem historyk - Pan Łukasz Klozyk, który w bardzo ciekawy i przystępny dla uczniów sposób powiązał lekcję historii z wiedzą o ekonomii.
Uczniowie klasy 8 uczestniczyli w lekcji w ramach konsultacji (oczywiście w reżimie sanitarnym), natomiast klasy 7a i 7b, uczestniczyły w wydarzeniu za pomocą platformy googlemeet.
W ramach lekcji z ekonomią, Pan Dyrektor przedstawił uczniom pojęcie i rodzaje inflacji, wyjaśnił jej przyczyny i skutki, oraz opowiedział o występowaniu tego zjawiska na tle historycznym.
Prowadzący, wzbogacił swoje wystąpienie bardzo ciekawą prezentacją, pełną autentycznych zdjęć, ilustrujących najważniejsze okresy w historii, kiedy to w niektórych państwach wystąpiła inflacja galopująca, a nawet hiperinflacja. Te smutne obrazy, przedstawiające, jak bezwartościowy stał się wówczas pieniądz, uświadomił uczniom, jak ogromny wpływ mają zjawiska ekonomiczne na nasze życie. Szczególnie obrazowo przedstawiły to zdjęcia z okresu najsłynniejszej HIPERINFLACJI, która miała miejsce w 1922 r. i dotknęła wówczas najbardziej Niemców. W tym czasie wartość pieniądza spadła tak drastycznie, że dzieci zamiast klocków, układały w stosy lub piramidy bezwartościowe pliki banknotów, za które praktycznie nic nie można było wówczas kupić. Pieniądz tak bardzo stracił swoją siłę nabywczą, że obywatele palili banknotami w piecu...
Pan dyrektor omówił również, jak na tle innych krajów prezentował się sytuacja związana z inflacją w naszym kraju, dla którego najtrudniejszym pod tym względem był okres 1922 – 1924.
Spotkanie w ramach lekcji z ekonomią było ciekawym doświadczeniem dla wszystkich uczestników. Młodzież – z głową pełną nowych wiadomości, chętnie zadawała pytania i udzielała odpowiedzi w ramach dyskusji podsumowującej temat. Młodzi ludzie po raz kolejny doświadczyli, jak matematyka i ekonomia przeplatają się z różnymi dziedzinami życia i nauczanymi w szkole przedmiotami.
Monika Kołton